Grace Barcelona, cinc anys d’evolució del negoci

Parlem de nou amb la Wioletta Agnieszka Chudoba, de Grace Barcelona que, ens explica l’evolució i el creixement del seu negoci.

Violetta Agnieszka Chudoba

Wioletta Agnieszka Chudoba

Primer de tot parlarem del principi. Quan vas començar? Com van ser els inicis?
Vaig inaugurar la botiga l’1 de juny de 2017, però a causa dels incidents del 17 d’agost i de l’1 d’octubre del mateix any, em va costar més l’arrencada. Fins a finals de l’any 2019 no vaig aconseguir arribar a les vendes mensuals que volia arribar per a cobrir les despeses i tenir un sou. Els inicis van ser complicats i durs, i més llarg del que es preveia per a arribar a l’estabilitat.

Com vas viure el confinament per la pandèmia de la COVID?
Just havia arribat a la previsió de vendes mensuals feia pocs mesos, i el 14 de març ens van confinar. Va ser un període molt difícil. Vaig tancar un mes i mig, i a més es van canviar dates de noces i esdeveniments, llocs, estacions i vaig haver de buscar una solució per a cada núvia i cada esdeveniment, per a què totes les clientes estiguessin contentes i satisfetes.
Una vegada superat el període pitjor de la COVID, ha anat tot molt bé. El 2021 vaig triplicar les vendes previstes per a poder mantenir el negoci. Aquests bons resultats em van ajudar a pagar algunes coses endarrerides com el lloguer i altres despeses que se’m van acumular durant el període de confinament.

Com ha evolucionat el negoci des dels seus inicis, fins a l’actualitat?
La meva idea inicial del negoci Grace Barcelona, era vendre vestits de festa, bosses i sabates, tenir un botiga petita, per a disposar una mica més de vida familiar, i una mica més de llibertat i flexibilitat, ja que jo treballava en l’àmbit de l’hostaleria i disposava de poc temps. La meva àvia i la meva germana eren modistes, i jo sempre les havia observat, em fixava en com posaven les agulles i feien les adaptacions dels vestits, ho tinc gravat en el cor. Llavors vaig pensar a agafar vestits de núvia, primer amb una petita col·lecció. Vaig començar només amb dues ruques amb els vestits, uns 25 de núvia i 40 de festa. Tenia la botiga buida.
A més, en poc temps vaig incorporar la venda de vestits de núvia i de festa de segona mà, i també ha funcionat molt bé el  fet d’agafar aquests vestits en dipòsit, que no els pago fins que els he venut. A Polònia, Itàlia, França, Anglaterra, Llatinoamèrica, hi ha moltes botigues de segona mà, però aquí hi ha poques, i per això vaig decidir fer un híbrid: tenir vestits de segona mà i nous. El que no he volgut en cap moment és llogar els vestits. A poc a poc m’he anat adaptant a totes les realitats que ens han tocat viure.
Hi ha èpoques fortes de venda de vestits núvies, entre febrer i març es fan les comandes i al setembre i octubre es recullen els vestits. La resta són mesos de vestits per a esdeveniments. Els mesos més fluixos són agost i desembre. Hi ha èpoques de vestits de núvia, èpoques d’esdeveniments, èpoques de complements, etc. Així es cobreix l’any i totes les estacions de l’any.

Com funciona ara la botiga?
Enguany he fet alguns canvis en el funcionament de la botiga que m’han anat molt bé i que han millorat molt el funcionament de la botiga.

  • A causa de l’espai que disposo, que és petit, i a la sol·licitud de cites que tinc per a adquirir vestits, els arranjaments de tots els vestits es fan des de març d’enguany en un atelier especialitzat que es troba a 400 m d’aquí i en el què treballen 5 modistes. Les clientes estan molt satisfetes, ja que es fan totes les modificacions i adaptacions que volen. Aquest canvi m’ha permès centrar-me només en la venda dels vestits, i totes les cites que tinc són per a això. Al no efectuar els arranjaments aquí, he augmentat la disposició d’hores un 30% i per tant les vendes. El fet de saber que els arranjaments, que generen molta feina, estan ben fets, m’ha donat molta tranquil·litat, i m’ha permès centrar el meu temps i el meu esforç el dedico a les vendes i a l’atenció personalitzada. Actualment hi ha setmanes que he arribat a tenir 55 cites, més de 80 hores de treball.  No és fàcil, cal sacrificar-se, hi ha molta feina, però m’agrada molt i gaudeixo.
  • He incorporat alumnes de pràctiques, algunes de moda, disseny i costura, i altres d’estètica. Per exemple em revisen tots els vestits, ja que sempre s’han de revisar i repassar, perquè s’han de tenir tots els vestits en un estat excel·lent. També aconsellen a les clientes sobre com pentinar-se, maquillar-se, etc.
  • He començat a delegar les tasques, ja que no ho puc realitzar tot, i enguany he contractat persones per a la neteja del local i dels vidres. S’ha de ser conscient que una persona sola no ho pot fer tot.
  • He digitalitzat l’agenda, i m’ha facilitat molt la gestió. Ja que també controlo l’agenda del atelier. Si estic atenent una clienta, responc els missatges que rebo quan estic sola.

En un negoci hi ha moltes tasques, i molt diverses, i a més de les quals he esmentat, cal concretar les cites, atendre les clientes, respondre els correus, parlar amb els proveïdors, etc. S’ha de trobar l’equilibri en tot.

Com has superat els moments difícils?
S’ha de tenir molt de positivisme, no s’ha de tirar la tovallola, de tot se surt. És una lluita diària. S’ha d’estar content del que es té i del que es va aconseguint. Hi ha hagut períodes durs, amb dificultat de liquiditat, però amb vendes no previstes, ho he pogut anar resolent tot.
També tinc molt bona relació i molt bones condicions econòmiques amb tots els proveïdors amb els quals treballo, la qual cosa em dona moltes facilitats de pagament, i de disposició de mostraris per a presentar col·leccions.
Tot això el puc realitzar gràcies al gran suport familiar que tinc, i amb el qual he pogut avançar en el negoci. Torno a repetir que tenir un negoci propi és molt dur, s’han de sacrificar moltes coses. Tinc sort de tenir  aquests anys una persona al meu costat que m’ha donat suport i ajudat moltíssim, no hagués estat possible ser aquí sense ell.
Aquest ha estat el primer estiu que he pogut fer 15 dies de vacances, ja que els arranjaments els fan des de l’atelier.

Quina valoració fas a dia d’avui?
La valoració és positiva, han estat anys durs, amb moments difícils, però estic molt contenta i satisfeta. Jo durant aquests 5 anys he fet un aprenentatge, era nova en el negoci, i ara, per exemple, en les fires de núvies, quan haig de triar els vestits, ja tinc molt criteri, i només amb tocar i veure els vestits veig la qualitat d’aquests. Ja no trio per catàleg. Ara veient la persona que entra per la botiga ja veig que talla té, que colors li afavoreixen, i així acosto els vestits a les clientes i aquestes ja es troben bé amb ells. Els bons productes agraden i es venen, i generen una bona rotació dels estocs. A poc a poc m’anat fent un nom, i ara ja vist a persones famoses i influencers per a esdeveniments.

Quins consells donaries a persones que volen emprendre?
Jo els recomanaria que han de visualitzar el projecte, veure’l i sentir-lo. Han de ser forts com a persones, estar convençudes que els somnis es poden fer realitat. Han de convertir el treball en una passió, ja que requereix molt, però molt esforç. Han de creure en ells mateixos i confiar en les seves idees. Jo el que m’imaginava era molt més petit del que és actualment, i no em refereixo a l’espai físic.
Sorgiran problemes però tots es poden resoldre. S’ha d’anar pas a pas, i al moment, per exemple, he tingut en alguns moments problemes de liquiditat, però sempre ho he pogut anar resolent i cobrint tot. He fet vendes increïbles i totalment imprevistes.

Com et sents actualment amb el negoci?
Estic molt contenta i satisfeta amb el projecte, com ha crescut i com està actualment. Amb els canvis que he fet enguany, m’han permès centrar-me totalment en les vendes de vestits i estic molt satisfeta. L’atenció que dono és molt personalitzada i sempre intento oferir un servei excel·lent en un molt bon entorn. Vull que les persones que atenc se sentin especials i úniques. M’il·lusiona i emociona molt quan rebo imatges de les noces i els esdeveniments on porten els vestits que han adquirit a la botiga.

Ara ja has fet el retorn de l’ajuda que et vam donar des d’Acció Solidària Contra l’Atur, què opines de la Fundació?
Estic molt contenta del tracte i la relació que he tingut sempre amb vosaltres. Tinc molt bona experiència. Primer vull agrair a la Cambra de Comerç que em posés en contacte amb vosaltres, ja que no us coneixia. Per part vostra sempre he estat molt ben atesa, he rebut molt bons consells.  Estic molt contenta. Durant l’època de la COVID també em vau ajudar ajornant els pagaments. Jo us recomanaria sempre, i si tornés a necessitar-vos, sense dubtar acudiria a vosaltres.

Quins són els teus projectes de futur amb la botiga?
Jo no vull ampliar ni créixer el negoci, no tinc previst crear sucursals. Només vull treballar per a poder pagar les meves despeses. No sé si en un futur haurem de canviar de local, per a tenir una mica més d’espai per a atendre amb millor qualitat a les clientes. Vull obtenir qualitat de vida, i pot ser que contracti una persona durant unes hores per a disposar d’una mica de temps personal. El meu treball m’encanta. L’amor en el que fas és bàsic i és el més important.

Moltes gràcies per les teves paraules. Estem molt contents d’haver-te ajudat, i que a més de lloc de treball directe, indirectament s’hagin creat més. 

Si necessiteu vestits de festa o de núvia, podeu anar a:

Grace Barcelona
C/ Goya 7, 08012 Barcelona
De dilluns a dissabte: 11:00 a 20:00h
(+34) 680 48 07 88 (Wioletta)
wioletta@gracebarcelona.es

Fons de solidaritat

Si tú també vols fer realitat projectes d’emprenedoria com aquest …

Share This